Stappenplan: In GA4 dezelfde waardevolle rapporten als UA
Wij kunnen het ons voorstellen. Je opent Google Analytics 4 in de veronderstelling dat jij je oude vertrouwde standaard rapporten van Universal Analytics terug kunt vinden. Echter, je wordt verrast met het feit dat je veel minder rapporten te zien krijgt. Dit komt omdat GA4 nauwelijks gebruik maakt van standaard rapporten, en gebruikers aanspoort om zelf custom reports te maken en/of gebruik te maken van geëxporteerde data.
De kracht van custom reports zit hem in de vrijheid die je krijgt om alle data die relevant is voor jouw website zelf in te delen. Aan de andere kant betekent meer vrijheid ook meer complexiteit, want waar moet je beginnen? Welke structuur houd je aan en welke data is belangrijk voor jou bedrijfsbeslissingen? Wij laten jou in deze blog niet alleen zien wat precies de verschillen zijn tussen GA4 en Universal Analytics wat betreft rapporten, maar ook hoe je een belangrijk rapport, die niet meer als standaard beschikbaar is in GA4, zelf kunt namaken.
GA4 vs Universal Analytics
Universal Analytics werd gebouwd om een uitgebreide collectie te zijn voor standaard rapporten. Dit is vooral handig als je nog niet zo veel ervaring hebt en het nog lastig is om te identificeren waar je belangrijke en relevante data kunt vinden. Aan de andere kant heeft GA4 veel minder standaard rapporten en is het gebouwd om gebruikers meer aan te sporen om gebruik te maken van custom reports en/of geëxporteerde data. De vrijheid om data zelf te structureren is ook terug te zien in het nieuwe data tracking model van GA4. Om het verschil in rapportering te illustreren nemen we als voorbeeld het acquisitie rapport, wat tevens een van de belangrijkste rapporten is in Google Analytics.
Acquisitie rapport
Het acquisitierapport helpt ons te begrijpen uit welke kanalen de bezoekers op de website vandaan komen. Deze kanalen worden meestal verdeeld in organic traffic, paid traffic, social media, etc. Het rapport geeft je dus een beter beeld over de prestatie van elk kanaal door ze met elkaar te vergelijken op basis van verschillende metrics zoals traffic en conversie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het rapporten menu in UA. Hier kun je zien dat onder het acquisitie mapje veel standaard rapporten beschikbaar zijn. Sterker nog, als je langs alle reporting mapjes van acquisition gaat zie je dat Universal Analytics maar liefst 30 standard reports heeft voor acquisitie alleen. Een daarvan is het source / medium rapport, wat een heel goedrapport is voor het analyseren van de prestatie van verkeer naar je website tussen verschillende kanalen in meer detail.
Creëer een GA4 rapport
Omdat het rapport source/medium een sterk rapport is die jou een beter beeld geeft over de prestatie van elke acquisitie kanaal, is het handig dat je dit ook in GA4 terug kunt vinden. Omdat dit rapport niet meer als standaard beschikbaar is in GA4, leggen wij jou in een aantal stappen uit hoe je dit rapport kunt namaken in GA4.
- Na het openen van GA4, zie je aan de linkerkant een menu. Klik op reports. Klik vervolgens op het mapje ‘acquisition’ en dan op ‘traffic acquisition’. Zoals je kan zien zie je dat de kanalen niet verdeeld worden in source / medium.
- Rechtsboven de traffic acquisition view zie je een pennetje (customize report). Klik hierop om het rapport aan te passen.
- Rechts van de pagina zie je onder het kopje ‘rapport data’ de optie ‘dimension’, klik hierop.
- Nu zie je allerlei dimensies die gebruikt kunnen worden voor het rapport. Echter zit ‘session source / medium’ hier ook niet tussen. Klik daarom op het vak ‘add dimension’ onderaan de dimensie opties.
- Zoek naar de optie ‘session source / medium’. Selecteer de optie en klik op de blauwe knop ‘Apply’ onderaan het scherm.
- Selecteer nu de optie ‘session source / medium’ onder de filter ‘session default channel grouping’ bovenaan de tabel met alle kanalen.
- Geef jouw rapport een naam en sla het op.
Nu hebben wij alleen de acquisitie rapporten besproken, maar er zijn nog veel meer rapporten in GA4 die mooie inzichten kunnen geven maar niet meer als standaard worden aangeboden. Wij kunnen ons voorstellen dat de overstap lastig kan zijn, en dat de vrijheid die aangespoord wordt door Google met GA4 kan zorgen voor meer complexiteit. Er komen namelijk allerlei nieuwe mogelijkheden en variabelen, wat het lastiger kan maken om de juiste methode en structuur te vinden.
Hulp nodig?
Gelukkig hebben wij al veel projecten kunnen begeleiden die gingen over deze vraagstukken. Met onze ervaring en expertise op dit gebied kunnen wij jullie helpen om het maximale te halen uit jullie reporting en datatracking via GA4. Neem contact met ons op!
Cases
Lees de verhalen van onze partners

- Kosten per conversie -50%
- Omzetgroei in één jaar x10

- Een high performance digital marketing team; engagement score van 80% > 90%
- 15% lagere CPO & 44% conversie groei
“Met de inhoudelijke kennis en data gedreven aanpak kwamen de commerciële resultaten snel.”

- Merkbekendheid gestegen met 40%
- Daling acquisitiekosten met 15%
“Door het gedrag van de klant te koppelen aan data, is er een simpel doch sterk fundament neergezet voor continue verbetering in de mediastrategie en is de besluitvorming veel concreter geworden.”

- E-mail conversie groei van 20%
- Update van 10 customer journeys & > 100 e-mails