Online Marketing met een beperkt budget
Wij adviseren grote bedrijven en scale-ups, maar ook steeds meer midden- en kleinbedrijven (MKB) zoals Huidkliniek de Pauw en Studieprofs Amersfoort weten ons te vinden.
Op basis van onze ervaring met deze klanten geven wij 4 cruciale tips die je kunnen helpen om met een beperkt budget toch efficiënt en effectief stappen te zetten op het gebied van online marketing.
Bepaal je online marketing doelstellingen
Of je nu voor het eerst geld in marketing gaat investeren of je huidige marketingactiviteiten efficiënter wil uitvoeren, start altijd met het bepalen van je doel. Wil je meer zichtbaarheid van je merk of product, verkeer op je website, meer omzet of meer klanten in je winkel(s)? Als je dit doel scherp hebt kun je je campagnes gerichten inrichter en tevens kleinere doelen stellen die leiden naar het hoofddoel.
Maak een doelgroepanalyse
Wie zijn jouw (potentiele) klanten? Het is altijd goed om een gedegen beschrijving te maken van je doelgroep(en). Een template voor het invullen van persona’s én voorbeelden hiervan kun je hier downloaden. Met een scherpe en accurate doelgroepanalyse dwing je jezelf om scherpe keuzes te maken en je campagnes zo effectief mogelijk in te richten.
Just do it (local)!
Het belangrijkste om te onthouden is dat je gewoon aan de slag moet gaan in plaats van perfectie na te streven. Het is beter om van de data over je campagne te leren en gaandeweg te optimaliseren, dan stil te staan.
SEA en SEO zijn de geijkte middelen om een campagne op te zetten met een beperkt budget. Door je website goed in te richten volgens de SEO-standaarden, heb je langdurig profijt tegen lage kosten. Bovendien hoef je hier geen mediabudget in te stoppen.
Met SEA kun je snel resultaat halen en leren. Tevens kun je op een simpele en goedkope manier display banners maken die je heel gericht aan je doelgroep kunt tonen op het moment dat zij websites als nu.nl, telegraaf.nl en funda.nl bezoeken.
Display banners zijn zeer lokaal in te zetten, bijvoorbeeld met een radius van maximaal 5 kilometer van jouw fysieke winkel.
Tenslotte is het handig om een aantal punten en knoppen op je website te taggen, zodat je kan zien hoe klanten zich op je website bewegen.
Leer & optimaliseer
Met een aantal gratis tools kun je zien hoe je campagnes en website presteren en kun je aan de slag om je campagne(s) steeds verder te optimaliseren.
Voorbeelden van tools zijn:
- Google Ads (SEA)
- Google Analytics
- Semrush (SEO)
- Screaming Frog (SEO)
- Google Ads (voorheen Adwords)
Kijk goed naar wat wel en niet werkt onder je doelgroep en pas je campagnes, banners en website daarop aan. Tevens kun je variëren met je budget, naargelang het succes.
Hulp nodig?
Zoals eerder benoemd helpen wij alle bedrijven graag. Groot of klein en ongeacht het budget kun je bij ons terecht. Een groot voordeel is dat je kunt meevaren op onze ruime expertise, jarenlange ervaring en van verschillende specialismen (data analyse, SEO, SEA, display) tegelijkertijd gebruik kunt maken.
Wil je eens verder praten? Neem contact met ons op!
Cases
Lees de verhalen van onze partners

- Kosten per conversie -50%
- Omzetgroei in één jaar x10

- Een high performance digital marketing team; engagement score van 80% > 90%
- 15% lagere CPO & 44% conversie groei
“Met de inhoudelijke kennis en data gedreven aanpak kwamen de commerciële resultaten snel.”

- Merkbekendheid gestegen met 40%
- Daling acquisitiekosten met 15%
“Door het gedrag van de klant te koppelen aan data, is er een simpel doch sterk fundament neergezet voor continue verbetering in de mediastrategie en is de besluitvorming veel concreter geworden.”

- E-mail conversie groei van 20%
- Update van 10 customer journeys & > 100 e-mails